vrijdag 23 maart 2012

MIES en MOOS jurkje

Hij is klaar, Yenthe's MIES en MOOS jurkje. Heerlijk modelletje, alleen ging e.e.a. wat anders dan anders. Zo was de  naadtoeslag al meegenomen in het patroon en moest ik de delen volgens beschrijving ook anders in elkaar zetten dan ik had geleerd op naailes. Maar naaijuf Tineke wist me te overtuigen van "onze manier", ofwel eerst jurkje en dan pas de mouwen. Omdat de confectiemanier (mouwen aan voorpand, vervolgens rugpand en daarna alles ineens aflocken) kon zorgen voor een nare bubbel in de oksel. Dus werkwijze werd wat aangepast. Het eerste resultaat was zo...
 
de hobbezak...

Leuk fleurig jurkje alleen dat opkrullende rolzoompje... grrmmmblll!





Een beetje een hobbezak zonder enige vorm. Misschien toch iets te ruim in elkaar gestikt? Ik ben er nog maar eens voor gaan zitten en heb de zijpanden wat ingenomen. Beetje passen en meten en ja hoor, de vorm begon te komen! Ik vond het jurkje een beetje te kort uitvallen en heb derhalve een klein rolzoomje gemaakt onderaan om niet al te veel lengte verliezen met afzomen. Toen het klaar was bleek dat ik niet helemaal had stilgestaan bij het feit dat de tricot op de achterkant wit was en een rolzoompje een beetje opkrult waardoor die witte binnenkant zichtbaar is. BALEN! En een goede leerschool voor de volgende keer.

Maar dochterlief vindt hem super en heerlijk zitten, dus laat het maar even zo. Al blijft het in m'n hoofd spelen om er wellicht een strookje onder te zetten. Als jullie tips hebben, hou ik me van harte aanbevolen!


3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk jurkje!! Mooi model en een hip kleurtje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. misschien een idee om de onderkant af te zetten met biaisband?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bekend probleem bij mies en moos patroon, ze zijn leuk maar vallen te wijd rond borstkas en vaak ook hal. Ik heb het probleem opgelost door het patroon van voor en achterpant bij de middenlijn 2cm in te korten (dus minder breed) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen